dinsdag 18 november 2008

[Bart] Een nieuw begin?

Een nieuw begin, mooie woorden. Niets motiveert meer dan een nieuw begin. Ik heb het zelf ook vaak genoeg geroepen en mezelf wijs gemaakt. Maar is het geen bedrog? Zijn wij die fase niet voorbij? Ik heb vandaag mijn rug getraind. Als ik deze training in was gegaan met het idee van een nieuw begin, hoe had ik dit dan moeten concretiseren? Ik kan het feit dat ik de vorige training 9 herhalingen met de 100kg BOR maakte toch niet elimineren? Had ik dan toch gewoon weer mogen beginnen met 50kg? Neen, ik moest verder bouwen op de vorige training wilde ik groeien. Dit is dan ook wat ik gedaan heb. Ik heb mijn PR niet eens verbeterd, enkel geëvenaard. Maar bij een tiende herhaling had de uitvoering er zodanig geforceerd uitgezien, dat ik me had moeten schamen. Waar ik nu sta kan ik niet opnieuw beginnen. Ik zal verder moeten gaan en vast moeten houden wat ik al bereikt heb. Weerstanden als wanen over verworven roem, of gedachten over sleur moet ik elke dag weer overwinnen. Elke dag sta ik weer oog in oog met onbegrip en in het ergste geval afschuw voor mijn levenswijze. Wanneer veel mensen mij dit aanpraten is de kans groot dat ik het zelf ga geloven. Dat ik zelf ga denken dat de weg te zwaar en te nutteloos is om te volgen...

Wanneer mensen je niet snappen en geen schijntje bewondering hebben voor je harde werk, dan ontstaat de behoefte aan mensen die dit wel hebben, die je complimenteren. Die het mooi en geweldig vinden wat je doet. Die richting anderen jouw inzet en levenswijze prijzen. Je hebt behoefte aan aandacht en respect, om elke seconden herinnert te worden en de sport.
Worden bodybuilders die veel verder zijn/gaan in de sport er nooit gek van? Enerzijds de spiermassa-hatende menigte en anderzijds de bewonderaars. Zouden mensen hun nog weleens bekijken op basis van andere eigenschappen of karaktertrekken? Veranderen ze op den duur niet in een levende replica van de sport zelf?

Een nieuw begin, je kan elke dag opnieuw beginnen. Opnieuw in de zin van fris en gemotiveerd. Misschien is dit de hele kunst van het bodybuilden. Het elke dag 'opnieuw' beginnen. Maar ook het genieten van dagen waarop bodybuilden maar een klein deel uitmaakt van de dag. Waarop je dankzij je 7e maaltijd herinnert wordt aan deze grote bezigheid. De kunst om het bodybuilding op een prettige en voordelige manier te verweven in je leven, door hier de juiste balans in te vinden. Voor mijn gevoel overschrijden anabole steroïden deze grens bij veel mensen. Laat ons niet dezelfde fout maken. Laat dit nooit ons nieuwe begin zijn.

1 opmerking:

Django zei

Mooie woorden!

De training ging slecht :(. Ik heb heel weinig kracht. Dus ik heb schijt aan mijn darmen en ga weer lekker bunkeren :D.