dinsdag 31 maart 2009

[Bart] Nieuwe dagen

De creatine-verkoop rijst de pan uit en miljoenen jongens snellen zich richting sportscholen. Door pennenlikkers en computers ontworpen schema's gaan als zoete broodjes over de toonbank en iedereen drinkt dezer dagen melk. De zomer is weer in zicht. Gespierde fysieken moeten de stranden sieren en de kweek is begonnen!

Ik ga mee in dit alles. Ik ga mijn schema verder splijten en haal mijn pot creatine weer van de kast. Veel te lang stond ik stil. Ik dacht dat ik liep, terwijl ik wist dat ik moest rennen en eigenlijk kroop.

Training
Waarschijnlijk hebben miljoenen goeroes deze indeling al velen malen toegepast en heeft elk tijdschrift hem al meerdere malen voorgeschreven. Toch zijn mijn eigen overwegingen de enige bron geweest van dit schema. De achterliggende gedachte van dit schema is om antagonisten samen te trainen. Dit biedt mij de mogelijkheid om een voor mij nieuwe vorm van 'supersetten' toe te passen. Ook biedt deze verdere split mij de mogelijkheid om iedere spiergroep extra uit te buiten.

Dag 1 – Borst/bovenrug
Dag 2 – Benen
Dag 3 – Armen/buik
Dag 4 – Schouders/trapezius
Dag 5 – Herhaal

Mijn armen en schouders moeten hierin de mogelijkheid krijgen vooral in verhouding met mijn enorme bovenrug bij te trekken.

Voeding
Aan mijn voedingsschema wil ik weinig sleutelen, om afbraak van perfectie te voorkomen. Toch zal ik er op een gegeven moment de schaar in moeten zetten, met het oog op de wedstrijd. Om deze te winnen zal ik namelijk scherper moeten staan. Deze scherpte zal ik hopelijk verwezenlijken met een cut in mei. Mijn ijzeren displine zal dan zijn kans grijpen om hongerige gevoelens te overwinnen op zijn pad naar een begeerlijk lichaam.

Supplementatie
In de inleiding noemde ik al de toevoeging van creatine. Sporadisch durf ik deze ongegronde stof goedgelovig tot mij te nemen, in de hoop op die extra centimeters. Dit is een van deze sporadische periodes. Ook zal ik op trainingsdagen een extra multivit tot mij nemen, puur omdat ik de kracht van vitamines nooit onderschatten mag.

Eerste ervaring
Onwennig is waarschijnlijk de juiste verwoording. Onwennig gecombineerd met fantastisch ondanks de misselijkheid. Ik begon met 'pull downs' en deed al snel een setje met 125kg. Vervolgens ging ik 'schuin bankdrukken' en heb ik de 5x90kg er nog gecontroleerd uit gekregen. Maar toen begon de misselijkheid roet in het eten te gooien. Ik ging langzamer. Ik zette onder andere nog een nette 'BOR' van 110kg neer, doch het 'dumbell bankdrukken' daarop ging er schraal aan toe. 40kg en zes herhalingen bleek mijn maximale kracht-uiting. Een 'hammer-apparaat' dwong mijn toen opnieuw uitgeruste rug weer tot tranen en 'dumbell flyes' deden hetzelfde voor mijn borst. Ik was misselijk, maar bleef mijn failure-grens oprekken. De misselijkheid was namelijk niet overheersend, enkel jammer. Om deze training af te ronden heb ik nog drie supersetjes gedaan met 'een zittend roei-apparaat' en 'chestpresses'.

Deze afwisselende manier van trainen heb ik nooit eerder toegepast en ik ben ook niet zeker van zijn effectiviteit. Toch heb er veel vertrouwen in en zweer ik op een centimeter vooruitgang, dus voorsprong, aangaande mijn borst/rug. Vandaag ben ik overigens de extra supplementatie vergeten, maar vanaf morgen zal ik me ook hieraan houden.

In de hoop op geweldige voortzettingen,
Bart

Geen opmerkingen: