donderdag 30 oktober 2008

[Bart] I'm strong on the surface, not all the way through.

Respect heb ik voor u, voor jou en voor iedereen die iets bereikt heeft of die ook maar iets goeds in zich heeft. Waaronder ook onze grote vriend Django die na drie weken eindelijk dat gevoel weer te pakken heeft gekregen. Dat gevoel waarbij komen in het niets valt. Dat gevoel dat niets je dag nog stuk kan maken, maar ook dat gevoel dat abrupt weer verdwenen is wanneer er toch
iets tragisch mocht gebeuren..

Ik vind het hypocriet dat er bij een competitie tussen twee studenten psychologie geen psychologische spelletjes worden gespeeld. Wanneer je de nadruk nog een keer op zwakte of een slecht gevoel in je onderrug legt, vind ik dat Mickey een barbell in je reet mag douwen.

Daarentegen moet ik u meedelen dat zwakte helaas ook in mijn woordenboek voorkomt. De zwakte welke Django beschreef is een van de beklagenswaardige vormen. Ook zwakte wanneer ik angst ervaar. Angsten welke ik het liefst kwijt ben. Angsten voor mijn eigen zekerheid. En bovenal angsten voor mijn keuzes. Toch sta ik de volgende morgen vaak weer radicaal achter diezelfde keuzes. Ik hoop dat daarom uiteindelijk deze zwaktes ook langzaamaan mogen vervagen!

Maar ik wil nu meteen omslaan naar het hele weekend verhaal. Want mijn betoog is al lang voordat Django mij zijn geniale ingevingen toespeelde afgerond. In dit betoog moest ik ook de opvatting van Paulus en Midas Dekker verwerken, maar verwacht er niet te veel van.


“De laatste minuten zijn ingegaan. Al rennend zit Charles Dissels met zijn gedachten al in de derde helft, waardoor hij bijna struikelt over een grashalm. Hij weet zich gelukkig net op tijd te corrigeren. Hij mag niet de derde aanvaller zijn die deze wedstrijd wordt afgevoerd. Nee, zeker niet in de laatste minuten. Kijkend naar de drassige ondergrond merkt ook Harald Wapenaar de bloedsporen op die zich rond de linker doelpaal hebben verzameld. Hij moet en zal ervoor zorgen dat zulke misstappen niet meer gemaakt worden. Na zijn kaakoperatie van drie weken terug begint hij de bal al serieuzer te nemen. 'Ontwijken is soms beter dan ontvangen' schiet nog door zijn hoofd. Op de bank zit Ruud Knol, hij maakt alleen nog maar vreemde geluiden na die dag, die dag dat hij nog gezond op het veld stond, die dag toen de noppen van een voetbalschoen zijn schedel alles behalve voorzichtig aftastten. Gelukkig is de tijd nu bijna om. Dan kunnen de spelers zich weer helemaal klem zuipen op een lege maag, met de bekende gevolgen van dien.

Dit was zomaar een glimp uit een dag van het leven van de sporters. Wat ik hiermee wil laten zien is dat sport nadelige gevolgen heeft en om te spreken in verstaanbare taal: Het maakt meer kapot dan je lief is. Paulus deelde in 1 Timoteüs 4: 8a al mee: “Lichaamsoefening is niet zo nuttig.” Daaruit kun je opmaken dat zelfs in de klassieke oudheid deze kennis al aanwezig was. Want het amusement in deze tijd had veel weg van de in de inleiding beschreven volkssport. Ook de door ons hoog aangeschreven Midas Dekker wijst in zijn boek 'Lichaamlijke Oefening' op de nutteloosheid van het sporten. Van zulke goeroes kunnen we leren.

Maar ik wil u natuurlijk niet alleen met deze beperkte wijsheid achterlaten. Daarom wil ik u, als lezer, nog de volgende tip meegeven. Het gezonde leven vind je niet in sport, maar het gezonde leven haal je uit een gezonde levenswijze. Een levenswijze waarbij je driemaal daags het zware glas heft, puur om je persoonlijke grenzen te verleggen. Een levenswijze waarbij je middels een zevental voedzame maaltijden per dag je lichaam gezond houdt. Een levenswijze waarin de mores van toewijding iedereen bekend is. Een levenswijze waarbij een brede kijk op zaken het streven is!

Het is nu wel duidelijk geworden dat sport slecht is voor de mens. Daarentegen is de hierboven beschreven levenswijze een mooi mikpunt. De gezondheid van de mens is iets wat we moeten koesteren. Iets wat ons energie en motivatie geeft voor alles wat ons aangaat. Daarom kan ik u alleen nog maar op het hart leggen: Hang de levenswijze aan!”


De levenswijze waar ik hier op doel moge voor u duidelijk zijn, maar ik hoop dat hij bij het dispuut ook valt. Na het weekend zult u hier achterkomen wanneer ik mijn ellenlange ervaringen uitgebreid met u zal delen. De drie dagen die komen zult u het met Django moeten doen.

3 opmerkingen:

Django zei

Gast, ik wil niet zeiken ofzo... maar is dat betoog serieus? Dat had je toch niet bij ons op het vwo moeten inleveren bij de Blaeij...

En zit je op een Christelijke hogeschool aangezien je Paulus moet gebruiken?

Anoniem zei

haha, dat betoog was voor studentenvereniging. Je leest ook alleen wat je wilt lezen he:p Natuurlijk was het niet serieus :p.

Anoniem zei

PS: pandabeer XD
Dat andere stond er al vanaf het begin :p